A sulik lassan zárnak, a munkahelyeken projektek futnak ki, zárómegbeszélések zajlanak még a nyári szabadságok előtt…
Ezért ma egy különösen becsapós kommunikációs sorompóról hoztam példát: a dicséretről.
Mert a dicséret – ha nem figyelünk – könnyen válik, szándékunk ellenére, elvárássá csomagolt nyomássá.
Te mit érzel, amikor megdicsérnek? Öröm vagy feszültség? Gondolkodtál már ezen?
Fontos! OK, ha nem mindig sikerül – a kommunikációs sorompók kezelése tanulható, és a gyakorlás maga a fejlődés.
Tarts velem és nézd meg a hozott példáimat:
Dicséret, rejtett elvárással
1. Főnök–beosztott helyzet
- „Na, végre hoztad a szintet – így kell ezt csinálni!”
- „Igyekeztem, csak nehogy csalódást okozzak.”
Coach-megközelítés
„Azt hiszem, most hagytam magamnak időt átgondolni az egészet. Ez sokat számított.”
„Mi segített most abban, hogy ilyen jól sikerült a projekt?”
Magyarázat
- A „végre” szóval kezdődő dicséret korábbi kudarcokat idéz fel, megfelelési kényszert szülhet.
- A coach-kérdés önismeretre hív, és megtámogatja a jövőbeli fejlődést.
2. Baráti helyzet
- „Na, most végre időben jöttél! Egy csoda vagy!”
- „Haha, igyekeztem, nehogy megint megszidjatok…”
Coach-megközelítés
- „Milyen volt most így időben érkezni? Segített valami az indulásban?”
- „Igen, előre kikészítettem mindent. Nem kapkodtam, jó érzés volt.”
Magyarázat
- Az első mondat viccesnek tűnik, de burkolt kritika is van benne.
- A második megközelítés elismeri a szándékot és a fejlődést, ami építőbb kapcsolatot hoz.
3. Szülő–gyerek helyzet
- Szülő: „Nagyon büszke vagyok rád, végre ötöst hoztál matekból is! Na ugye, ha akarod, megy ez!”
- Gyerek (magában):„Szóval eddig nem voltam elég jó… Most meg már mindig ezt várják.”
Coach-megközelítés – belső erőforrásra építve
Szülő: „Hogy érezted magad, amikor megláttad az ötöst?”
Gyerek: „Meglepődtem, de jó érzés volt. Többet készültem mostanában.”
Miért számít ez?
- A rejtett elvárás megfelelési kényszert szül.
- A kíváncsiság és reflektív kérdés viszont belső motivációt és önbizalmat erősít.
OK, ha nem mindig sikerül a kommunikációs sorompók kezelése tanulható,
és a gyakorlás maga a fejlődés.



